קדיש - נוסח אשכנז וספרד

לחזרה לאתר בית העלמין, לחצו כאן...

נוסח קדיש

קדיש יתום / יהא שלמא נוסח אשכנז:

יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵהּ רַבָּא. אמן:

בְּעָלְמָא דִּי בְרָא כִרְעוּתֵהּ וְיַמְלִיךְ מַלְכוּתֵהּ בְּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן וּבְחַיֵּי דְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב, וְאִמְרוּ אָמֵן:

יְהֵא שְׁמֵהּ רַבָּא מְבָרַךְ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא:

יִתְבָּרַךְ וְיִשְׁתַּבַּח וְיִתְפָּאַר וְיִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵּׂא וְיִתְהַדָּר וְיִתְעַלֶּה וְיִתְהַלָּל שְׁמֵהּ דְּקֻדְשָׁא. בְּרִיךְ הוּא. בריך הוא:

לְעֵלָּא (בעשי"ת לְעֵלָּא לְעֵלָּא מִכָּל) מִן כָּל בִּרְכָתָא וְשִׁירָתָא תֻּשְׁבְּחָתָא וְנֶחֱמָתָא דַּאֲמִירָן בְּעָלְמָא. וְאִמְרוּ אָמֵן:

יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא וְחַיִּים עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל. וְאִמְרוּ אָמֵן:

עוֹשֶׂה שָׁלוֹם (בעשי"ת הַשָּׁלוֹם) בִּמְרוֹמָיו הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן:

 

קדיש יתום / יהא שלמא נוסח ספרד:

יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵהּ רַבָּא. (אמן):

בְּעָלְמָא דִּי בְרָא כִּרְעוּתֵיהּ. וְיַמְלִיךְ מַלְכוּתֵיהּ. וְיַצְמַח פֻּרְקָנֵיהּ. וִיקָרֵב מְשִׁיחֵהּ. (אמן):

בְּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן וּבְחַיֵּי דְכֹל בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן. (אמן):

יְהֵא שְׁמֵהּ רַבָּא מְבָרַךְ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא יִתְבָּרַךְ. וְיִשְׁתַּבַּח. וְיִתְפָּאַר. וְיִתְרוֹמַם. וְיִתְנַשֵּׂא. וְיִתְהַדָּר. וְיִתְעַלֶּה. וְיִתְהַלָּל שְׁמֵהּ דְּקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא. (אמן):

לְעֵלָּא מִן כָּל בִּרְכָתָא. שִׁירָתָא. תִּשְׁבְּחָתָא וְנֶחָמָתָא. דַּאֲמִירָן בְּעָלְמָא וְאִמְרוּ אָמֵן. (אמן):

יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא. חַיִּים וְשָׂבָע וִישׁוּעָה וְנֶחָמָה וְשֵׁיזָבָא וּרְפוּאָה וּגְאֻלָּה וּסְלִיחָה וְכַפָּרָה וְרֵיוַח וְהַצָּלָה. לָנוּ וּלְכָל עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן. (אמן):

עוֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו. הוּא בְּרַחֲמָיו יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ. וְעַל כָּל עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן. (אמן):

 

קדיש על ישראל / דרבנן נוסח אשכנז:

יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵהּ רַבָּא. אמן:

בְּעָלְמָא דִּי בְרָא כִרְעוּתֵהּ וְיַמְלִיךְ מַלְכוּתֵהּ בְּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן וּבְחַיֵּי דְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב. וְאִמְרוּ אָמֵן:

יְהֵא שְׁמֵהּ רַבָּא מְבָרַךְ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא:

יִתְבָּרַךְ. וְיִשְׁתַּבַּח וְיִתְפָּאַר וְיִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵּׂא וְיִתְהַדָּר וְיִתְעַלֶּה וְיִתְהַלָּל שְׁמֵהּ דְקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא. לְעֵלָּא מִן כָּל (בעשי"ת לְעֵלָּא לְעֵלָּא מִכָּל) בִּרְכָתָא וְשִׁירָתָא תֻּשְׁבְּחָתָא וְנֶחֱמָתָא דַּאֲמִירָן בְּעָלְמָא. וְאִמְרוּ אָמֵן:

עַל יִשְׂרָאֵל וְעַל רַבָּנָן. וְעַל תַּלְמִידֵיהוֹן וְעַל כָּל תַּלְמִידֵי תַלְמִידֵיהוֹן. וְעַל כָּל מַאן דְּעָסְקִין בְּאוֹרַיְתָא. דִּי בְאַתְרָא קַדִּישָׁא הָדֵין וְדִי בְכָל אֲתַר וַאֲתַר. יְהֵא לְהוֹן וּלְכוֹן שְׁלָמָא רַבָּא חִנָּא וְחִסְדָּא וְרַחֲמִין וְחַיִּין אֲרִיכִין וּמְזוֹנֵי רְוִיחֵי וּפֻרְקָנָא מִן קֳדָם אֲבוּהוֹן דְּבִשְׁמַיָּא וְאַרְעָא וְאִמְרוּ אָמֵן:

יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא וְחַיִּים עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל. וְאִמְרוּ אָמֵן:

עוֹשֶׂה שָׁלוֹם (בעשי"ת הַשָּׁלוֹם) בִּמְרוֹמָיו הוּא יַעֲשֶׂה בְּרַחֲמָיו שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן:

 

קדיש על ישראל / דרבנן נוסח ספרד:

יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵהּ רַבָּא. (אמן):

בְּעָלְמָא דִּי בְרָא כִּרְעוּתֵיהּ. וְיַמְלִיךְ מַלְכוּתֵיהּ. וְיַצְמַח פֻּרְקָנֵיהּ. וִיקָרֵב מְשִׁיחֵהּ. (אמן):

בְּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן וּבְחַיֵּי דְכֹל בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן. (אמן):

יְהֵא שְׁמֵהּ רַבָּא מְבָרַךְ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא יִתְבָּרַךְ. וְיִשְׁתַּבַּח. וְיִתְפָּאַר. וְיִתְרוֹמַם. וְיִתְנַשֵּׂא. וְיִתְהַדָּר. וְיִתְעַלֶּה. וְיִתְהַלָּל שְׁמֵהּ דְּקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא. (אמן):

לְעֵלָּא מִן כָּל בִּרְכָתָא. שִׁירָתָא. תִּשְׁבְּחָתָא וְנֶחָמָתָא. דַּאֲמִירָן בְּעָלְמָא וְאִמְרוּ אָמֵן. (אמן):

עַל יִשְׂרָאֵל וְעַל רַבָּנָן וְעַל תַּלְמִידֵיהוֹן וְעַל כָּל תַּלְמִידֵי תַלְמִידֵיהוֹן. דְּעָסְקִין בְּאוֹרַיְתָא קַדִּשְׁתָּא. דִּי בְאַתְרָא הָדֵין וְדִי בְכָל אָתָר וְאָתָר. יְהֵא לָנָא וּלְהוֹן וּלְכוֹן חִנָּא וְחִסְדָּא וְרַחֲמֵי. מִן קֳדָם מָארֵי שְׁמַיָּא וְאַרְעָא וְאִמְרוּ אָמֵן. (אמן):

יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא. חַיִּים וְשָׂבָע וִישׁוּעָה וְנֶחָמָה וְשֵׁיזָבָא וּרְפוּאָה וּגְאֻלָּה וּסְלִיחָה וְכַפָּרָה וְרֵיוַח וְהַצָּלָה. לָנוּ וּלְכָל עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן. (אמן):

עוֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו. הוּא בְּרַחֲמָיו יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ. וְעַל כָּל עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן. (אמן):

 

קדיש על ישראל / דרבנן נוסח ספרד בתירגום לרוסית:

КАДИШ "АЛЬ ЙИСРАЭЛЬ"

 

ЙИТГАДАЛ ВЭЙИТКАДАШ ШЭМЭ РАБА. (Амэн!)

БЭАЛМА ДИ-ВЭРА ХИРЪУТЭ ВЭЯМЛИХ МАЛХУТЭ, ВЭЯЦМАХ ПУРКАНЭ, ВИКАРЭВ МЭШИХЭ. (Амэн!) БЭХАЕХОН УВЪЁМЭХОН, УВЪХАЕ ДЭХОЛЬ-БЭТ-ЙИСРАЭЛЬ, БААГАЛА УВИЗМАН КАРИВ, ВЭИМРУ АМЭН. (Амэн!) ЕХЭ ШЭМЭ РАБА МЭВОРАХ ЛЕАЛАМ ЛЕАЛМЭ АЛМАЯ. ЙИТБАРАХ, ВЭЙИШТАБАХ, ВЭЙИТПААР, ВЭЙИТРОМАМ, ВЭЙИТНАСЭ, ВЭЙИТХАДАР, ВЭЙИТЪАЛЕ ВЭЙИТХАЛАЛЬ, ШЭМЭ ДЭКУДША БЭРИХ ХУ. (Амэн!)

ЛЕЭЛА МИН КОЛЬ-БИРХАТА, ШИРАТА ТИШБЭХАТА ВЭНЭХАМАТА, ДААМИРАН БЭАЛМА

ВЭИМРУ АМЭН. (Амэн!)

 

АЛЬ ЙИСРАЭЛЬ, ВЭАЛЬ-РАБАНАН, ВЭАЛЬ-ТАЛМИДЭХОН, ВЭАЛЬ-КОЛЬ-ТАЛМИДЭ ТАЛМИДЭХОН – ДЭАСКИН БЭОРАЙТА КАДИШТА – ДИ-ВЭАТРА ХАДЭН, ВЭДИ-ВЭХОЛЬ-АТАР ВААТАР. ЕХЭ ЛАНА, УЛХОН, УЛХОН – ХИНА ВЭХИСДА. ВЭРАХАМЭ, МИН КОДАМ МАРЭ ШЭМАЯ ВЭАРЪА, ВЭИМРУ АМЭН. (Амэн!)

 

ЕХЭ ШЭЛАМА РАБА МИН ШЭМАЯ, ХАЙИМ ВЭСАВА, ВИШУА ВЭНЭХАМА, ВЭШЭЗАВА, УРФУА УГЪУЛА, УСЛИХА ВЭХАПАРА ВЭРЭВАХ ВЭХАЦАЛА, ЛАНУ УЛЬХОЛЬ-АМО ЙИСРАЭЛЬ, ВЭИМРУ АМЭН. (Амэн!)

 

ОСЭ ШАЛОМ БИМРОМАВ, ХУ БЭРАХАМАВ ЯАСЭ ШАЛОМ АЛЕНУ, ВЭАЛЬ-КОЛЬ-АМО ЙИСРАЭЛЬ, ВЭИМРУ АМЭН. (Амэн!)

 

 

קדיש הגדול – דהוא עתיד נוסח אשכנז:

יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵהּ רַבָּא. אמן:

דְּהוּא עָתִיד לְחַדָּתָא עָלְמָא, וּלְאַחָאָה מֵתַיָּא, וּלְשַׁכְלָלָא הֵיכְלָא, וּלְמִפְרַק חַיַּיָּא, וּלְמִבְנֵי קַרְתָּא דִירוּשְׁלֵם, וּלְמֶעְקַר פֻּלְחָנָא נוּכְרָאָה מֵאַרְעָא, וְלַאֲתָבָא פֻּלְחָנָא יַקִּירָא דִשְׁמַיָּא לְהַדְרֵהּ וְזִיוֵהּ וִיקָרֵהּ. (אמן):

יְהֵא שְׁמֵהּ רַבָּא מְבָרַךְ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא:

יִתְבָּרַךְ וְיִשְׁתַּבַּח וְיִתְפָּאַר וְיִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵּׂא וְיִתְהַדָּר וְיִתְעַלֶּה וְיִתְהַלָּל שְׁמֵהּ דְּקֻדְשָׁא. בְּרִיךְ הוּא. בריך הוא:

לְעֵלָּא (בעשי"ת לְעֵלָּא לְעֵלָּא מִכָּל) מִן כָּל בִּרְכָתָא וְשִׁירָתָא תֻּשְׁבְּחָתָא וְנֶחֱמָתָא דַּאֲמִירָן בְּעָלְמָא. וְאִמְרוּ אָמֵן:

יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא וְחַיִּים עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל. וְאִמְרוּ אָמֵן:

עוֹשֶׂה שָׁלוֹם (בעשי"ת הַשָּׁלוֹם) בִּמְרוֹמָיו הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן:

 

קדיש הגדול – דהוא עתיד נוסח ספרד:

יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵהּ רַבָּא. (אמן):

דְּהוּא עָתִיד לְחַדָּתָא עָלְמָא, וּלְאַחָאָה מֵתַיָּא, וּלְשַׁכְלָלָא הֵיכְלָא, וּלְמִפְרַק חַיַּיָּא, וּלְמִבְנֵי קַרְתָּא דִירוּשְׁלֵם, וּלְמֶעְקַר פֻּלְחָנָא נוּכְרָאָה מֵאַרְעָא, וְלַאֲתָבָא פֻּלְחָנָא יַקִּירָא דִשְׁמַיָּא לְהַדְרֵהּ וְזִיוֵהּ וִיקָרֵהּ. (אמן):

בְּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן וּבְחַיֵּי דְכֹל בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן. (אמן):

יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא יִתְבָּרַךְ. וְיִשְׁתַּבַּח. וְיִתְפָּאַר. וְיִתְרוֹמַם. וְיִתְנַשֵּׂא. וְיִתְהַדָּר. וְיִתְעַלֶּה. וְיִתְהַלָּל שְׁמֵהּ דְּקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא. (אמן):

לְעֵלָּא מִן כָּל בִּרְכָתָא. שִׁירָתָא. תִּשְׁבְּחָתָא וְנֶחָמָתָא. דַּאֲמִירָן בְּעָלְמָא וְאִמְרוּ אָמֵן. (אמן):

יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא. חַיִּים וְשָׂבָע וִישׁוּעָה וְנֶחָמָה וְשֵׁיזָבָא וּרְפוּאָה וּגְאֻלָּה וּסְלִיחָה וְכַפָּרָה וְרֵיוַח וְהַצָּלָה. לָנוּ וּלְכָל עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן. (אמן):

עוֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו. הוּא בְּרַחֲמָיו יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ. וְעַל כָּל עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן. (אמן):

______________________________________________

 

החומר המבואר הבא מובא מאתר וויקיפדיה

נוסח הקדיש

נוסח הקדיש
# נוסח ארמי תרגום לעברית
1 יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ[1] שְׁמֵהּ רַבָּא.[2] יתגדל ויתקדש שמו הגדול
2 בְּעָלְמָא דִּי בְרָא כִרְעוּתֵהּ[3] בעולם שברא כרצונו
3 וְיַמְלִיךְ[4] מַלְכוּתֵהּ וימליך מלכותו
4 וְיַצְמַח פּוּרְקַנֵה וִיקָרֵב[5] מְשִׁיחֵה[6] ויצמח ישועתו ויקרב משיחו
5 לפי נוסח תימן בלדי מוסיפים:וְיִפְרוֹק עַמֵיהּ ויושיע עמו
6 בְּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן וּבְחַיֵּי[7] דְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל, בחייכם ובימיכם ובחייהם של כל בית ישראל
7 בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן.[8] במהרה ובזמן קרוב, ואמרו אמן
8 יְהֵא שְׁמֵהּ רַבָּא מְבָרַךְ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא יִתְבָּרַךְ[9] יהיה שמו הגדול מבורך לעולם ולעולמי עולמים יתברך.
9 וְיִשְׁתַּבַּח וְיִתְפָּאֵר וְיִתְרוֹמֵם, וישתבח ויתפאר ויתרומם
10 וְיִתְנַשֵּׂא וְיִתְהַדָּר וְיִתְעַלֶּה וְיִתְהַלָּל[10] ויתנשא ויתהדר ויתעלה ויתהלל
11 שְׁמֵהּ דְקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא.[11] שמו של הקדוש ברוך הוא
12 לְעֵלָּא[12] מִן כָּל בִּרְכָתָא שִׁירָתָא[13] תֻּשְׁבְּחָתָא[14] למעלה מכל הברכות והשירות התשבחות
13 וְנֶחָמָתָא דַּאֲמִירָן בְּעָלְמָא וְאִמְרוּ אָמֵן.[15] והנחמות שאנו אומרים בעולם ואמרו אמן.
עד כאן חצי קדיש
כאשר אומרים קדיש תתקבל מוסיפים:
14 לפי מרבית קהילות הספרדים: תִּתְקַבַּל צְלוֹתָנָא וּבָעוּתָנָא עִם צְלוֹתְהוֹן וּבָעוּתְהוֹן דְּכָל-בֵּית יִשְׂרָאֵל, קֳדָם אֲבוּנָא דְבִשְׁמַיָּא (וְאַרְעָא), וְאִמְרוּ אָמֵן. תתקבלנה תפלותינו ובקשותינו עם תפילותיהם ובקשותיהם של כל בית ישראל לפני אבינו שבשמים (ובארץ) ואמרו אמן
לפי תימן בלדי: תִּתְקַבַּל צְלוֹתְכוֹן וּצְלוֹתְהוֹן וּבָעוּתְהוֹן דְּכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל קֳדָם אֲבוּנָא דִּי בִשְׁמַיָּא[16] תתקבלנה תפילותיכם ותפילותיהם ובקשותיהם של כל בית ישראל לפני אבינו שבשמים.
לפי יתר הנוסחים:[17] תִּתְקַבַּל צְלוֹתְהוֹן וּבָעוּתְהוֹן דְּכָל בֵּית[18] יִשְׂרָאֵל קֳדָם אֲבוּהוֹן דִּי בִשְׁמַיָּא[19] וְאִמְרוּ אָמֵן. תתקבלנה תפלותיהם ובקשותיהם של כל בית ישראל לפני אבינו שבשמים ואמרו אמן
כאשר אומרים קדיש דרבנן מוסיפים:
15 עַל יִשְׂרָאֵל וְעַל רַבָּנָן וְעַל תַּלְמִידֵיהוֹן וְעַל כָּל תַּלְמִידֵי תַלְמִידֵיהוֹן. על ישראל ועל רבותינו ועל תלמידיהם ועל כל תלמידי תלמידיהם
16 נוסח אשכנז ונוסח ספרד: וְעַל כָּל מָאן דְּעָסְקִין בְּאוֹרַיְתָא ועל כל העוסקים בתורה
נוסח איטליה: דְּיָתְבִין דְּעָסְקִין בְּאוֹרַיְתָא קַדִּשְׁתָּא שיושבים שעוסקים בתורה הקדושה
נוסח הספרדים: דְּעָסְקִין בְּאוֹרַיְתָא קַדִּשְׁתָּא העוסקים בתורה הקדושה
תימן בלדי: דְּעָסְקִין בְּאוֹרַיְתָא העוסקים בתורה
17 דִּי בְאַתְרָא[20] הָדֵין וְדִי בְכָל אָתָר וְאָתָר, אשר במקום הזה ואשר בכל מקום ומקום
18 יְהֵא לָנָא וּלְהוֹן וּלְכוֹן[21] יהא לנו ולהם ולכם
19 שְׁלָמָא רַבָּא[22] שלום רב
20 חִנָּא[23] וְחִסְדָּא וְרַחֲמֵי[24] חן וחסד ורחמים
21 האשכנזים מוסיפים:[25] וְחַיֵּי אֲרִיכֵי וּמְזוֹנֵי רְוִיחֵי וּפֻרְקָנָא וחיים ארוכים ומזונות מרווחים וישועה
22 נוסח איטליה: מִן קֳדָם אֱלָהָנָא מָארֵי שְׁמַיָּא[26] וְאַרְעָא מלפני אלוהינו אדון שמים וארץ
נוסח הספרדים: מִן קֳדָם מָארֵי שְׁמַיָּא וְאַרְעָא מלפני אדון שמים וארץ
נוסח אשכנז ונוסח ספרד: קֳדָם אֲבוּהוֹן דִּי בִשְׁמַיָּא מלפני אביהם שבשמים
תימן בלדי: מִן קֳדָם אֲבוּנָא דְּבִשְׁמַיָא מלפני אבינו שבשמים
23 וְאִמְרוּ אָמֵן.[27] ואמרו אמן.
מכאן ואילך מוסיפים בכל סוגי הקדיש למעט חצי קדיש
24 יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא יהא שלום רב מן השמים
25 נוסח אשכנז: וְחַיִּים עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל וחיים עלינו ועל כל ישראל
נוסח ספרד ונוסח איטליה: וְחַיִּים טוֹבִים עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל וחיים טובים עלינו ועל כל ישראל
נוסח הספרדים: חַיִּים וְשָׁבָע וִישׁוּעָה וְנֶחָמָה וְשֵׁיזָבָא וּרְפוּאָה וּגְאֻלָּה וּסְלִיחָה וְכַפָּרָה וְרֵוַח וְהַצָּלָה לנו לָנוּ וּלְכָל עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל חיים ושובע וישועה ונחמה והצלה ורפואה וגאולה וסליחה וכפרה ורווח והצלה לנו ולכל עמו ישראל
תימן בלדי: וְסִיַּעְתָּא וּפוּרְקָנָא וּרְוַחָא וְחִנָּא וְחִסְדָּא וְרַחֲמֵי עֲלֵיכוֹן וַעֲלַנָא וְעַל כָּל קְהָלְהוֹן דְּכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל לְחַיִּים וּלְשָׁלוֹם וסיוע וישועה ורווחה וחן וחסד ורחמים עליכם ועלינו ועל כל קהלותיהם של כל בית ישראל לחיים ולשלום
26 וְאִמְרוּ אָמֵן.[28] ואמרו אמן.
27 [29]

עוֹשֶׂה שָׁלוֹם[30] בִּמְרוֹמָיו הוּא בְּרַחֲמָיו[31] יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם

28

עָלֵינוּ וְעַל כָּל [32] יִשְׂרָאֵל

29

ברוב הנוסחים מסיימים כדלקמן: וְאִמְרוּ[33] אָמֵן.[34]

בנוסח תימן בלדי מסיימים כדלקמן: וִינַחֲמֵנוּ בְּצִיוֹן וְיִבְנֶה בְּרַחֲמָיו אֶת יְרוּשָׁלָיִם בְּחַיֵּינוּ וּבְיָמֵינוּ בְּקָרוֹב אָמֵן וְאָמֵן.

הערות ושינויי נוסח:

  1. ^ בנוסח אשכנז יש שגורסים יתגדֵּל ויתקדֵּש(הדלת בצירי)
  2. ^ אחרי שורה זו הציבור עונה: אמן.
  3. ^ כאשר אומרים קדיש הגדול (וכן בקדיש דרבנן בנוסח תימן בלדי) אומרים אותו במקום שורה זו.
  4. ^ בנוסח תימן בלדי: וְיִמְלֹךְ.
  5. ^ בנוסח ספרד יש נוהגים להוסיף כאן: קֵץ.
  6. ^ בנוסח אשכנז ואיטליה משמיטים שורה זו. בנוסח ספרד ונוסח הספרדים אחרי שורה זו הציבור עונה: אמן.
  7. ^ בנוסח תימן בלדי: וּבְחַיֵּיהוֹן
  8. ^ אחרי שורה זו הציבור עונה: אמן, וממשיך להוסיף את שורה 8, ואצל מרבית קהילות הספרדים גם את שורות 9-13 או 9-11. ראו בהערה הבאה ביחס למילה "יתברך".
  9. ^ קיימת מחלוקת האם מילה זו שייכת לשורה 9 או היא ההמשך של שורה 8. בנוסח אשכנז ותימן משייכים אותה לשורה 9, ולכן גם הציבור אינו אומר אותה כמענה לקדיש. התימנים אף נוהגים שהציבור עונה אמן אחרי שהחזן אומר אותה. ברם, בשאר נוסחי התפילה משייכים אותה לשורה זו, ולכן כאשר הציבור אומר שורה זו הוא מוסיף לומר "יתברך".
  10. ^ בנוסח תימן בלדי הסדר שונה: וְיִתְעַלֶּה וְיִתְהַדָּר וְיִתְהַלָּל וְיִתְנַשֵּׂא
  11. ^ במרבית הנוסחים הציבור עונה כאן: אמן. בנוסח אשכנז נהוג שהציבור עונה: "בריך הוא" (ובקצת קהילות נהוג שהציבור אומר "בריך הוא" לפני החזן אך ברובן אחרי החזן).
  12. ^ בנוסח איטליה ותימן בלדי גורסים "לְעֵלָּא לְעֵלָּא מכל ברכתא". בנוסח אשכנז ונוסח ספרד נהוג לומר כך רק בעשרת ימי תשובה וגורסים "לעלא ולעלא מכל ברכתא". המנהג הרווח אצל האשכנזים לגרוס כך בכל הקדישים של עשרת ימי תשובה אך ישנן קהילות אשכנזיות המצמצות אמירה זו.
  13. ^ בנוסח אשכנז ונוסח ספרד גורסים ושירתא (בתוסף ואו).
  14. ^ ברוב קהילות הספרדים גורסים תִּשבחתא כלומר האות תו בחיריק.
  15. ^ אחרי שורה זו הציבור עונה: אמן.
  16. ^ אין אומרים כאן "אמן" בנוסח תימן, בניגוד לשאר הנוסחים
  17. ^ וכן נוהגים גם בכמה קהילות ספרדיות, בעיקר באירופה.
  18. ^ בנוסח אשכנז משמיטים מילה זו.
  19. ^ בנוסח איטליה גורסים דְּבִשְׁמַיָּא
  20. ^ האשכנזים בארץ ישראל מוסיפים "קַדִּישָׁא" (כלומר המקום הקדוש - דהיינו ארץ ישראל)
  21. ^ ביחס לשלוש מילים אלו ישנם שינויי נוסח רבים, ואין אחידות אפילו בין סידורים שונים של אותו נוסח תפילה. גרסאות נוספות: "להון ולנא ולכון", "להון ולכון ולנא", "לנא ולהון", "להון ולכון", "להון ולנא".
  22. ^ שורה זו נוספת בנוסח אשכנז ונוסח ספרד. בנוסח איטליה אומרים רק שלמא, והספרדים והתימנים כלל לא אומרים אותה.
  23. ^ בנוסח איטליה וחנא
  24. ^ בנוסח איטליה וְרַחֲמִין וּמְזוֹנֵי רְוִיחִין.
  25. ^ גם נוסח אשכנז וגם נוסח ספרד.
  26. ^ יש גורסים: מָארֵיהּ דִּשְׁמַיָּא
  27. ^ אחרי שורה זו הציבור עונה: אמן.
  28. ^ אחרי שורה זו הציבור עונה: אמן.
  29. ^ בנוסח תימן בלדי הקהל אומר ביחד עם החזן את השורות 27-29
  30. ^ בחלק מקהילות האשכנזים (בין בנוסח אשכנז ובין בנוסח ספרד) והספרדים נהוג בעשרת ימי תשובה לומר: השלום. אצל האשכנזים המנהג הרווח לגרוס כך בכל הקדישים ואילו אצל הספרדים גורסים כך רק בקדיש תתקבל בתפילה בה יש חזרת הש"ץ. אצל התימנים, האיטלקים וספרדים במערב אירופה לא מוכר מנהג זה כלל
  31. ^ חלק מהאשכנזים (הן נוסח אשכנז והן נוסח ספרד) לא גורסים מילה זו. התימנים מוסיפים "וחסדיו"
  32. ^ כמעט בכל קהילות הספרדים מוסיפים: עַמּוֹ
  33. ^ בנוסח איטליה מושמטת מילה זו
  34. ^ אחרי שורה זו הציבור עונה: אמן.

 

 

 

לחזרה לאתר בית העלמין, לחצו כאן...


.כל הזכויות שמורות למושב "ניר ישראל", מושב עובדים להתיישבות חקלאית שיתופית בע"מ
nir.israel.net@gmail.com ----------------------- .חל איסור מוחלט להעתיק או להשתמש במידע או תמונות ללא רשות בכתב